Selkäkipu – Forever Fysio

Selkäkipu

Pitkittynyt selän kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen normaaliin liikkumiseen. Oireiden pitkittyessä ihminen alkaa pelätä liikettä, ja selän normaalia liikettä pyritään välttämään. Silloin keho kompensoi liikkeen muualta ja altistaa terveen kudoksen vaurioitumiselle. Riittävän varhainen puuttuminen nopeuttaa oireen poistumista ja ennaltaehkäisee sen uusiutumista.

Tyypillisesti selkäkipuja esiintyy alaselän alueella. Lähes joka kolmannella työikäisellä suomalaisella on viimeksi kuluneen kuukauden aikana ollut alaselän kipua, ja joka kymmenes on tämän vuoksi ollut viimeisen vuoden sisällä lääkärin hoidossa. Selän kipu voi olla akuutti tai pidempikestoinen ajoittain ilmenevä ongelma.

Mikä aiheuttaa selän alueen kipuja?

• Pitkät staattiset istuma-asennot
  • Huonot työasennot
  • Vähäinen liikunta

Fysioterapiassa selvitetään oireen syy ja luodaan suunnitelman sen poistumiselle

Ongelman määrittämisessä on tärkeä selvittää se paikka, liikesuunta ja ärsytyskynnys, joka oireen aiheuttaa. Alkuvaiheessa tutkimme oireen syyn ja luomme löydösten pohjalta asiakkaalle suunnitelman ongelman korjaantumiselle. Ongelman korjaantumiseen vaikuttavat oireen kesto sekä sen luonne.

Manuaalisen terapian avulla saamme nopeutettua kivun poistumista. Syyn korjaantuminen vaatii myös asiakkaan sitoutumista yksilöllisiin harjoitteisiin yhdessä fysioterapeutin kanssa. Kontrolloitu itsenäinen harjoittelu takaa asiakkaallemme pysyvän muutoksen ongelmaan.

Niskakipu | Olkapääkipu | Lonkkakipu | Polvikipu | Nilkkakipu

selka-web