Lonkkakipu – Forever Fysio

Lonkkakipu

Lonkan kipu voi aiheutua lonkkanivelestä tai sitä ympäröivistä kudoksista ja rakenteista. Pitkittynyt kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen ihmisen normaaliin liikkumiseen. Kun kivuliasta liikettä pyritään välttämään, keho kompensoi liikkeen muualta kehosta ja altistaa terveen kudoksen vaurioitumiselle. Riittävän varhainen puuttuminen nopeuttaa oireen poistumista ja ennaltaehkäisee oireen uusiutumista.

Miten lonkan alueen kivut voivat syntyä?

• Äkillisesti kaatumisen tai liukastumisen johdosta
  • Vähitellen rasituksen myötä

Missä ja milloin kipua esiintyy tyypillisesti?

• Lonkkanivelen yläpuolella ns. nivusalueella
  • Lonkkanivelen takana pakarassa
  • Reiden ulkosivussa, reisiluun pään ympärillä
  • Kipu voi tuntua liikkuessa tai liikunnan jälkeen

Fysioterapeutti tutkii oireet yksilölliset tarpeet huomioiden

Ongelman tutkimisessa huomioidaan lonkan liikkuvuus suhteessa lonkkanivelen hallintaan. Analysoinnissa huomioidaan myös nilkan ja lannerangan hallinta mm. kävelyn aikana sekä perehdytään asiakkaan vammahistoriaan. Ongelman määrittämisessä on tärkeä selvittää se paikka, liikesuunta ja ärsytyskynnys, joka oireen aiheuttaa.

Alkuvaiheessa tutkimme oireen syyn ja luomme löydösten pohjalta asiakkaalle suunnitelman ongelman korjaamiseksi. Kun kipu ja toiminnan haitta on saatu hallintaan, keskitytään fysioterapiassa ennaltaehkäisemään ongelman uusiutumista yksilöllisten harjoitteiden ja säännöllisten tapaamisten avulla. Kontrolloitu itsenäinen harjoittelu takaa asiakkaallemme pysyvän muutoksen ongelmaan.

Niskakipu | Selkäkipu | Olkapääkipu |  Polvikipu | Nilkkakipu

lonkka-web