Olkapääkipu – Forever Fysio

Olkapääkipu

Pitkittynyt olkapään kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen hartiarenkaan toimintaan. Kun kivuliasta liikettä pyritään välttämään, ihminen kompensoi liikettä hartian ja lapaluun avulla ja altistaa näin terveen kudoksen vaurioitumiselle. Oireen poistumiseen voidaan vaikuttaa sitä paremmin, mitä varhaisemmassa vaiheessa ongelman syy tunnistetaan.

Miten olkapää oireilee?

• Olkapään yleisin sairaus on kiertäjäkalvosinoireyhtymä, jonka seurauksena käden nosto sivulle voi aiheuttaa kivun olkapään ulkoreunaan tai taakse.

Miten olkapään ongelmat syntyvät?

• Olkapäänongelmille on tyypillistä yläselän ryhdissä tapahtuvat muutokset, lihaskireydet olkapään etuosan lihaksissa sekä lapaluun hallinnan puute.
  • Äkillisesti kipeytyneen olkapään taustalla on usein pidemmän aikavälin altistuminen.

Fysioterapiassa selvitetään oireen syyn ja luodaan suunnitelma sen poistumiselle

Alkuvaiheessa tutkimme oireen syyn ja luomme löydösten pohjalta asiakkaalle suunnitelman ongelman korjaantumiselle. Manuaalisen terapian avulla lisätään liikkuvuutta. Yksilöllisten harjoitteiden avulla puututaan oireiden syihin ja ylläpidetään saavutettu liikkuvuus. Kontrolloitu itsenäinen harjoittelu takaa asiakkaallemme pysyvän muutoksen ongelmaan.

Niskakipu | Selkäkipu  | Lonkkakipu | Polvikipu | Nilkkakipu

olkapaa-web