Polvikipu – Forever Fysio

Polvikipu

Pitkittynyt polven kipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen ihmisen normaaliin liikkumiseen. Kun kivuliasta liikettä pyritään välttämään, keho kompensoi liikkeen muualta ja altistaa terveen kudoksen vaurioitumiselle. Riittävän varhainen puuttuminen nopeuttaa oireen poistumista ja ennaltaehkäisee oireen uusiutumista.

Ongelma on usein muualla kuin polvessa. Jotta ongelman lähde saadaan selville, nilkan asento ja hallinta eri kuormitustilanteissa on syytä tutkia. Lisäksi lonkan ja myös alaselän hallinnassa ilmenevät puolierot tulee sulkea pois.

Mikä aiheuttaa polven kipuja?

• Pidempiaikainen rasitus (esim. polven virheellinen kuormitus)
  • Äkillinen vamma
  • Liikunnan äkillinen lisääntyminen
  • Rakenteelliset tekijät ja kehon muutokset (esim. painon muutokset)

Missä ja milloin kipua esiintyy?

• Polvilumpion alla
  • Polvinivelen ulkoreunassa
  • Polvinivelen takaosassa
  • Kipu voi tuntua liikkuessa tai liikunnan jälkeen

Fysioterapeutti tutkii oireet yksilölliset tarpeet huomioiden

Ongelman tutkimisessa huomioidaan nivelen liikkuvuus sekä ympäröivien lihasten kireydet. Ikääntyneen henkilön polven pitkäaikainen syy on usein polven nivelrikko. Myös tällöin on syytä tutkia tekijät, jotka ongelmaa provosoivat, ja luoda yksilöllinen hoitopolku kohti oireettomia askelia.

Alkuvaiheessa tutkimme oireen syyn ja luomme löydösten pohjalta asiakkaalle suunnitelman ongelman korjaantumiselle. Oireiden vähentyessä, aktiivisessa vaiheessa keskitymme ongelman syyn korjaantumiseen fysioterapeutin valvonnassa. Kontrolloitu itsenäinen harjoittelu takaa asiakkaallemme pysyvän muutoksen ongelmaan.

Niskakipu | Selkäkipu | Olkapääkipu | Lonkkakipu | Nilkkakipu

polvi-web