Nilkkakipu – Forever Fysio

Nilkkakipu

Varaa aikasi fysioterapian ensikäyntiin >>

Nilkan alueelle kohdistuvat vammat ovat valitettavan yleisiä, Suomessa sattuu joka päivä arviolta 500 nilkan ulompien nivelsiteiden venähdystä tai revähdystä. Nilkan ja jalkaterän vammoihin luokitellaan myös erilaiset kiputilat, joita asiakas voi kohdata kantapäässä (plantaarifaskiitti), jalkapöydässä (Mortonin oireyhtymä)  tai nilkan etuosan kipu (mekaaninen liikehäiriö). Nilkan normaali toiminta on edellytys normaalin kävelysyklin toteutumiselle, mikäli nilkan liike on rajoittunut, keho pyrkii kompensoimaan tilanteen mm. kääntämällä jalkaterää ulospäin tai kiertämällä lantiota mahdollistaakseen päkiärullauksen.

Oireen syyn tunnistamiseen käytämme toiminallisia testejä, niiden avulla perustelemme asiakkaalle syyn oireen aiheutumiselle. Manuaalisen terapian avulla pyrimme normalisoimaan nilkan liikkuvuuden, tämä mahdollistaa yksilöllisten harjoitteiden avulla ongelman pysyvä muutos.

• Nilkan nyrjähdys on tyypillinen kaikenikäisten liikkujien vamma, oireen poistuttua nilkan normaali toiminta ja liikkuvuus tulee varmistaa.
  • Akillesjänteen tulehdus kuuluu lenkkeilijän tavallisimpiin vaivoihin, taustalla on usein kuormituksessa toistuva liikemalli, joka altistaa akillesjänteen oireilulle.
  • Penikkaoireissa varpaiden koukistajat ovat usein hyvin aktiiviset, syyn selvittäminen auttaa liikkujaa pääsemään oireista pysyvästi eroon.

Käytämme fysioterapiassa apuna Performance Matrix -testausta. Testi toimii fysioterapeuttisen "röntgenkuvana" ongelman paikan, liikesuunnan ja ärsytyskynnyksen selvittämisessä.

Niskakipu | Selkäkipu | Olkapääkipu | Lonkkakipu | Polvikipu

nilkka-web