Niskakipu – Forever Fysio

Niskakipu

Pitkittynyt niskakipu voi aiheuttaa pysyvän muutoksen normaaliin liikkumiseen. Kun kivuliasta liikettä pyritään välttämään, keho kompensoi liikkeen muualta ja altistaa terveen kudoksen vaurioitumiselle. Riittävän varhainen puuttuminen nopeuttaa oireen poistumista ja ennaltaehkäisee sen uusiutumista.

Niska- ja hartiakivut ovat suomalaisille erittäin yleisiä. Useimmiten kyseessä on niskan ja hartiaseudun lihasjännitys. Yli 30-vuotiaista naisista lähes puolet, ja miehistä kolmasosa, ovat kokeneet kuluneet vuoden aikana kipua niskassa.

Mikä voi aiheuttaa niskakipuja?

• Yksipuoliset työasennot
  • Vähäinen liikunta
  • Henkiset kuormitustekijät

Pinnallisten lihasten liiallinen kuormitus sekä tukevien lihasten vähäinen aktivaatio aiheuttavat lihasepätasapainoa. Tämä johtaa niskan lihaksissa muutoksiin, jotka eivät enää palaudu normaalilla levolla.

Miten niskavaivat oireilevat?

• Kipu tuntuu paikallisesti niskassa tai se ulottuu päähän ja selkään.
  • Oireisiin liittyy usein takaraivolla tuntuvaa särkyä.
  • Kivun säteily käsiin ja sormien puutuminen voivat olla merkki siitä, että hermojuuret ovat puristuksissa.

Fysioterapiassa selvitetään oireen syy ja luodaan suunnitelma sen poistumiselle

Alkuvaiheessa tutkimme oireen syyn ja luomme löydösten pohjalta asiakkaalle suunnitelman ongelman korjaamiseksi. Manuaalisen terapian avulla saadaan apua akuutissa vaiheessa kireyksien helpottamiseen. Pysyvämmän muutokseen saamme aikaan alkuperäisen syyn selvittämisellä, asiakkaan tietoisuuden lisäämisellä ja yksilöllisten harjoitteiden avulla. Kontrolloitu itsenäinen harjoittelu takaa asiakkaallemme pysyvän muutoksen ongelmaan

Selkäkipu | Olkapääkipu | Lonkkakipu | Polvikipu | Nilkkakipu

niska-web